Reizen

Walvissen en Nijlpaarden spotten in St.Lucia

Na een kort bezoekje aan de Drakensbergen reizen we weer verder. Eenmaal onderweg kijk ik mijn ogen uit. Vrijwel alle wegen staan vol met lifters of mensen die gewoon langs de weg lopen. Ook langs de snelweg staan mensen, ofwel om te liften ofwel om hun koopwaar aan te bieden…ook langs de snelweg. Dat ben ik in Nederland niet gewend.

Durban

De stad Durban ligt op de route, daar stoppen we dan ook voor de lunch. We lunchen bij Joe Cool’s. Vanaf het dakterras hebben we een mooi uitzicht over de Indische Oceaan. Ik bestel een tosti en deze smaakt zeer goed. Na de lunch lopen we nog even langs het strand.

Dan gaan we verder naar onze eindbestemming van de dag: St. Lucia. Dit dorp is vooral gericht op toeristen. Het is een ideale uitvalsbasis om de omgeving te verkennen. Het gaat hier ook vooral om de natuur. Het dorp ligt namelijk midden in het iSimangaliso Wetland Park. Je kunt er verschillende activiteiten ondernemen, zoals duiken of wandelen. Zelf heb ik de volgende activiteiten ondernomen.

Walvissen spotten

Tussen juni en november zwemmen de bultrugwalvissen vanuit Antarctica langs de kust van Zuid-Afrika. St.Lucia is een ideale uitvalsbasis om vanuit hier een boottocht te boeken om walvissen te spotten. Die mogelijkheid had ik ook en dat kon ik toch niet laten. Dat leek me een ongelofelijk mooie ervaring. Dat ik dan om 6.00 uur al op de boot verwacht wordt en dus om 5.00 uur op moet staan neem ik maar voor lief.

St.Lucia

Klokslag 6.00 uur melden we ons bij het verzamelpunt. We tekenen eerst nog wat formulieren en gaan dan in een open wagen richting strand. Het is een behoorlijk strand. De boot staat al te wachten. Maar eerst moeten er de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen worden. We krijgen een grote regenjas aan en een zwemvest. Dat beloofd wat.

St. Lucia

Als we eenmaal op de boot stappen, krijgen we eerst van onze skipper een veiligheidspraatje. We dienen ons goed vast te houden aan de bank. Dat doen we dan ook maar allemaal braaf. We komen er al snel achter dat dat niet voor niets is. De boot staat bij vertrek nog op het strand, die moet dus eerst de zee in. Met behulp van een tractor wordt de boot in de branding geduwd. En dan moet de boot dus eerst nog even door de branding. Ja, goed vasthouden is een hele goede raad. En die regenjassen hebben we ook niet voor niets.

St.Lucia

Eenmaal in rustig water kunnen we ons weer veilig loslaten. Dan kunnen we op zoek naar walvissen. We dobberen eerst een beetje rond, maar dan zien we in de verte een bultrug. We varen er snel naartoe. Met deze ene walvis was ik al blij dat ik die gezien had, je hoort ook wel eens van mensen die de hele dag op zee dobberen zonder iets te zien. Maar het blijft niet bij die ene. Nee, rondom de boot wemelt het van deze machtige dieren. We komen ogen tekort. Wanneer de een links wijst, wijst de ander alweer rechts dat er iets gezien is. Op een gegeven moment komen er ook nog wat dolfijnen langs zwemmen. Zo dobberen we nog 2 uur rond op zee. Helaas is niet iedere maag daar tegen bestand, maar ach dat heb ik er graag voor over. Dit gaat de boeken in als een van de mooiste vakantie ervaringen.

iSimangaliso Wetland Park

Nog helemaal vol van het walvissenavontuur stap ik diezelfde dag nog op een andere boot. Dit keer voor een boottocht over het St.Lucia meer in het iSimangaliso Wetland Park.

De boot vertrekt op tijd. Tijdens de tocht zien we een enkele krokodil en wat vogels. We zien ook een hele hoop nijlpaarden. Letterlijk. Die beesten liggen lekker gezellig in groepjes bij elkaar. We moeten wel stil zijn, want ondanks dat de dieren gewend zijn aan de boten, blijft het nijlpaard natuurlijk een van de gevaarlijkste dieren van Afrika. We naderen de dieren heel dicht, dus een stilte waarschuwing is wel op zijn plek. We moeten zelfs uitkijken dat we niet in het ‘territorium afbaken gebied’ zitten. Wist je trouwens dat de babynijlpaardjes hun voedingsstoffen graag rechtstreeks bij de moeder vandaan halen…vanuit de achterkant welteverstaan. Ik vond dat best bijzonder om te zien, moet ik zeggen.

St. Lucia

Bij terugkomst in St.Lucia wil de inwendige mens natuurlijk ook wat. Er zijn genoeg eetgelegenheden om uit te kiezen. Voor het ontbijt en de lunch kun je prima terecht bij Vida é Caffe. Ze hebben uitgebreide keuze aan broodjes en voor de zoetekauw heerlijke muffins. Voor het avondeten hebben we gekozen voor ‘Ocean Sizzler’.  De kaart is uitgebreid met een ruime keuze aan vlees en visgerechten. We kunnen ook nog genieten van de karaoke van die avond. Tijdens de korte wandeling terug naar de lodge, moeten we wel nog even oppassen voor overstekende nijlpaarden, want die schijnen ´s nachts uit het water te komen. Gelukkig zien wij er geen.