Reizen

Travel Diary | New York

VerenigdeStaten_NewYork_TravelDiary

Begin augustus vertrok ik voor een 22 dagen durende rondreis door de Verenigde Staten. Ik heb ongelofelijk veel gezien, maar het was zeker de moeite waard. In slechts 7,5 uur vlogen we via Schiphol naar ons startpunt van de reis: New York! Met KLM/Delta Airlines vlogen we op Newark Airport. Een vliegveld wat net buiten New York ligt, in de staat New Jersey. Het is een relatief klein vliegveld. Ik vond het er ook niet zo heel erg druk. We landden maar liefst een uur eerder dan gepland om half drie in de middag, plaatselijke tijd. Eerste stop is de douane, hier komen we zonder grote problemen doorheen. De douanier van dienst twijfelde wel nog of mijn paspoort wel legaal was. Tsja, ik kan er ook niets aan doen dat ik er nu eenmaal jonger uitzie dan mijn 28 jaar…

We halen onze koffers op en kunnen dan richting uitgang. We hadden van te voren al een transfer geregeld. Bij de transportbalie op het vliegveld werd dit voor ons in orde gemaakt.  Met een shuttlebusje rijden we richting ons hotel. Vanaf Newark Airport rijden we in een half uurtje naar Manhattan….als er geen file staat ten minste. Het blijft een gigantische wereldstad natuurlijk. Uiteindelijk staan we vanaf het vliegveld tot aan ons hotel in de file, dus het duurt iets langer dan een half uurtje.

Overnachten in het Sheraton Tribeca

En dan zijn we eindelijk in ons hotel…in New York City. Een stad die je normaal alleen in films en series ziet. We verblijven in het Sheraton Tribeca op Canal Street in Downtown Manhattan. Het ligt in de wijk Tribeca en vlakbij Little Italy en Chinatown. Het is een goed hotel. We worden vriendelijk ontvangen. De kamers zijn niet al te groot en het ontbijt is wat aan de dure kant, maar dat krijg je al snel in de stad. En niet geheel onbelangrijk, er zit een Starbucks ín het hotel. Bovendien ligt het hotel vrij centraal in de buurt van drie metrostations, waar verschillende lijnen stoppen.

Na een korte opfrisbeurt zijn we klaar om de stad te gaan ontdekken. Ik ben er voor het eerst en wil natuurlijk zoveel mogelijk zien. We hebben een strak schema, want we hebben maar één dag! We stappen de blauwe metrolijn in en gaan dan noordwaarts richting 42nd street. Inmiddels is het ook tijd om wat te eten. In de Nederlandse tijdzone is het al ver over etenstijd, dus we hebben honger. In New York is genoeg te vinden aan eten, maar wij gaan uiteindelijk voor de grote gele M.

VerenigdeStaten_NewYork_Broadway

Times Square is druk, heel druk

Als de honger gestild is, gaan we richting Times Square. Het grote plein in New York  wat je altijd op tv en films ziet, de plek waar op oudjaarsavond de welbekende bal naar beneden komt. Al wandelend over het plein bedenk ik me dat het waar is wat ze zeggen. Op tv lijkt alles groter. Het is dat ik die bal zag hangen en al die reclameborden voor films, musicals en andere reclame, anders had ik het nog niet eens herkend. Maar misschien is het evengoed wel een groot plein, maar zagen we het niet door de enorm grote mensenmassa die daar rond liep. Het is uiteraard niet de plaatselijke bevolking, het zijn voornamelijk toeriesten. Maar man, wat is het daar druk. Niet alleen daar trouwens. Eén woord voor New York? Druk! Taxi’s rijden af en aan, het is geen moment stil. ‘The City that never sleeps’ is een ware omschrijving.

Inmiddels valt de schemering in. We gaan naar het Rockefeller Center, een heel groot winkel/kantoren complex. Hier is ook ‘Top of the Rock’ te vinden. Eén van de vele uitzichtpunten in New York. De rij voor de kaartjes is niet lang. We moeten wel nog anderhalf uur wachten voor we naar boven kunnen. Op de kaartjes staat namelijk een bepaalde tijd waarop je de lift kan pakken naar boven. Eerder dan de tijd op dat kaartje kun je niet naar boven, tenzij het niet druk is natuurlijk. We drinken nog wat bij Starbucks en vergapen ons bij Auntie Annie aan het maken van een Pretzel.

VerenigdeStaten_NewYork_TimesSquare

New York by night

De lift brengt ons naar de 67ste verdieping. Eenmaal boven kun je genieten van een prachtig uitzicht over de stad. Door middel van trappen kun je tot de 70ste verdieping lopen. Je hebt 360 graden uitzicht. Het is helemaal donker als wij boven zijn, maar dat is bepaald geen straf. Het ziet er heel sprookjesachtig uit met alle lichtjes die aan zijn. Je kunt alle belangrijke punten van New York zien. Aan westelijke zijde kijk je richting de wijken Queens en Brooklyn, je ziet ook de vliegtuigen af en aan vliegen op JFK Airport. Kijk je zuidwaarts zie je heel mooi het Empire State Building volop verlicht liggen. Ook de Cryslerbuilding is goed te zien. In oostelijke richting kijk je richting New Jersey. Dan ben je bijna rond en als je dan richting het noorden kijkt, dan zie je een groot zwart gat. Dat grote zwarte gat heet Central Park en is in de avond natuurlijk niet zo fel verlicht als alle wolkenkrabbers.

De klok tikt inmiddels bijna middernacht aan. Het credo ‘The city that never sleeps’ hebben we zelf ook lekker letterlijk genomen. In Nederlandse tijd is alweer zo’n 6.00 uur in de ochtend. Dat betekent dat wij al 24 uur niet geslapen hebben, dus dat hotelbed lonkt. We hadden misschien ook wat rustiger aan moeten doen. Maar ja, we hebben maar één dag, dus dan moet je wat, hé? Ook de volgende dag zit helemaal vol, maar dat lees je de volgende keer.