Reizen

Costa Rica | Welke route namen we?

Inmiddels ben ik weer een paar weken terug  van mijn rondreis door Costa Rica. En wat heb ik daarvan genoten. Costa Rica is een prachtig land waar je vooral naartoe gaat voor de natuur. Het was mijn eerste kennismaking met centraal Amerika. Het land heeft me positief verrast. Ik heb zoveel gezien en gedaan, dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Laat ik dan maar gewoon bij het begin beginnen.

De reis was een georganiseerde rondreis in groepsverband. Het vervoermiddel was de bus, waarmee we over verrassend goed onderhouden asfaltwegen reden. Als je op eigen gelegenheid gaat, heb je wat meer de mogelijkheid om off road te gaan. De reis begon en eindigde in San José. In 17 dagen kreeg ik een zeer goede indruk van Costa Rica. We reisden vooral door het noordelijke deel van Costa Rica van kust naar kust. We namen de volgende route.

Route Costa Rica

(Het aantal kilometers hieronder zijn op basis van wat google maps aangeeft)

Amsterdam – San José

De reis begon heel verrassend op Schiphol. Er is geen rechtstreekse verbinding met San Jose, dus een tussenstop is onvermijdelijk. We hadden een tussenstop op Newark Airport in New York. Via de VS dus. Wat dus betekent dat je ook een ESTA formulier moet hebben. Met vier uur wachttijd tussen de vluchten, wordt de reistijd ook aanzienlijk langer. San José heeft geen groot vliegveld, je staat dan ook snel buiten. We kwamen vroeg in de avond (plaatselijke tijd) aan. We verbleven in hotel Rincon de San José, een prima hotel om te overnachten. We verblijven hier ook maar een nacht.

San José – La Fortuna (A naar B: 135 km)

Vanuit San José rijden we richting het noorden, naar La Fortuna. We nemen de Pan American Highway. Als je in één stuk doorrijdt doe je er een kleine drie uur over. Wij hadden enige vertraging, vanwege een luiaard die we spotte in een boom langs de weg. La Fortuna ligt aan de voet van de Arenal vulkaan. We verblijven in Villas Eco Arenal, vanaf ons balkon hebben we een prachtig uitzicht op de vulkaan. We zijn hier twee nachten gebleven. We maakten onder andere een boottocht door het Cano Negro national park.

Luiaard_Sloth

Ons eerste gespotte wild

La Fortuna – Rincon de la Vieja (B naar C: 160 km)

Langs het meer van Arenal rijden we richting Rincon de la Vieja. Ook dit stuk rijden we over de snelweg, waardoor we ook hier weer zo’n drie uur over doen. Als we eenmaal de snelweg af zijn, brengt een snel stijgende weg ons naar de Buena Vista Lodge bij het Rincon de la Vieja NP. Hier verblijven we ook twee nachten. De lodge ligt heel erg afgelegen, dus we blijven ook alleen op het terrein van de lodge. De tijd krijgen we wel om met wandelingen, een canopytour en je kunt eventueel ook nog van de 400 meter lange waterglijbaan afglijden.

Rincón de La Vieja – Samara (C naar D: 144 km)

Op dag 6 laten we de bush bush achter ons en gaan we richting de kust. Naar Samara om precies te zijn. Vroeg in de middag komen we hier aan. Samara is een rustig toeristenplaatsje met veel hotels en souvenirwinkeltjes. Ideaal om een paar dagen te relaxen aan het brede met palmbomen omringde strand. We hadden geluk dat we een week voor de nieuwe maan daar waren. Ostional Beach ligt in de buurt en daar komen in die dagen honderden schildpadden aan land om hun eitjes te leggen. En ik heb dat gezien! Dat was wel een bucketlistmomentje waar ik nog wat uitgebreider op terug kom.

Ostional Beach

Samara – Cañas (D naar E: 118 km)

We maakten ook een boottocht over de Bebedero rivier in het Palo Verde National Park. Dit was de krokodillentour, maar niets is zo veranderlijk als de natuur. We zagen een paar krokodillen, terwijl op andere momenten er veel meer te zien zijn. Maar het gebied is wel mooi om doorheen te varen. We verbleven bij Hacienda La Pacifica. Een lodge pal naast de snelweg, afhankelijk van welke kamers je hebt hoor je dat wel. De kamers zijn heel mooi authentiek en ruim. Maar het terrein is vergeven van de muggen. Je kon geen stap buiten zetten zonder meteen onder de muggen te zitten. Je begrijpt dat we hier veel tijd hebben doorgebracht in het 25 bij 25 meter zwembad.

Cañas – Manuel Antonio (E naar F: 206 km)

Manuel Antonio Nationaal Park is het meest toeristische park van het land. Maar dat betekent niet dat je het over kunt slaan. Wij deden een wandeltocht met gids en we hebben heel veel gezien. Als je geluk hebt kun je ook nog genieten van het ongerepte mooie witte strand. Maar hou er rekening mee dat er een tropische regenbui kan vallen. Dat geluk hadden wij. Ook zagen we walvissen en dolfijnen tijdens een catamaran tour. Overnachten deden we bij Hotel Mimos, een aardig hotel met ruime kamers. We aten bij El Avion en El Cantina. Dit zijn aanraders.

Manuel Antonio

De stranden in Manuel Antonio zijn bounty waardig. Ook als het regent

Manuel Antonio – Sarapiqui (F naar G:255 km)

De laatste plek waar we uitgebreid zijn is Torteguero. Dit is vanuit Manuel Antonio aan de andere kant van het land, dus een tussenstop is onvermijdelijk. Via San José rijden we naar Sarapiqui waar we overnachten in de Ara Ambigui lodge. Je kunt hier de beroemde roodoogkikkers in de tuin vinden. In de omgeving is ook heel veel te doen, zoals raften, canopy tour en wandelingen. Wij bleven alleen maar om te overnachten.

Sarapiqui – Torteguero (G naar H)

Google maps geeft me voor deze etappe geen kilometers. Dat komt waarschijnlijk omdat je een deel per boot moet afleggen. Bij La Pavona houdt de weg op en stap je over op de boot. Het dorp Tortuguero ligt op een uurtje varen met de boot. Je hebt er geen wifi en geen telefoonbereik. Maar dat neem je maar op de koop toe. Want het is een aanrader! Het is een erg mooie plek. We verblijven hier 3 dagen in de Turtle Beach Lodge.

Tortuguero_TurtleBeach

Dit was ons uitzicht in Torteguero.

Torteguero – San José

Onze laatste dag in Costa Rica brengen we weer door in San José. Vanuit Tortuguero is het zo’n vier uurtjes rijden. In San José doen we nog een stadswandeling. De stad heeft een paar echt mooie gebouwen, zoals het Nationaal Theater. San José is ideaal als overnachtingsplek bij aankomst en om even bij te komen vlak voor vertrek. Maar verder kun je San José gewoon overslaan en je concentreren op de rest van het land.

Costa Rica is een aanrader

Costa Rica is vrij klein in omvang. In ruim twee weken tijd hebben we dus erg veel gezien, zonder dat het een vol programma was. Het is een schoon land. Overal zijn (schone!) toiletten te vinden. Het afval wordt gescheiden. De mensen zijn vooral erg vriendelijk. Het is wel een duur land. De prijzen van het eten zijn niet veel lager dan hier. De porties zijn af en toe wel van Amerikaanse grootte. Je kunt alles in dollars betalen. Naast de plaatselijke munt, de Colone, komen dollars ook gewoon uit de muur. De Colone is in tegenstelling tot de Dollar niets waard, dus ze hebben heel graag dollars. Het vergt wel wat rekentalent, want betaal je met dollars dan kun je Colones terugkrijgen en andersom.

Al met al is Costa Rica een aanrader om te bezoeken. Zeker voor de beginnende reiziger is dit een fijn land om te beginnen. Uiteraard laat ik het niet bij dit ene blogje. Binnenkort nog veel meer verhalen over Costa Rica.